Doskonałość w opiece ambulatoryjnej: praktyczny przewodnik po opracowywaniu skutecznych programów zapewnienia jakości

Niezależnie od tego, czy nie, zapewnienie jakości stało się bardzo ważną sprawą kierowników szpitali i klinicystów, a obawy te szybko rozprzestrzeniają się na arenę opieki ambulatoryjnej. Benson i Townes przygotowali czytelną i dobrze zorganizowaną książkę instruującą czytelnika o aktualnej teorii zapewnienia jakości. Służy także jako przewodnik, z wykorzystaniem przykładów, poprzez kompleksowe podejście do programu zapewnienia jakości w ambulatoryjnym ośrodku opieki. Starszy autor ma duże doświadczenie jako oceniający i instruktor dla Wspólnej Komisji ds. Akredytacji Organizacji Ochrony Zdrowia (JCAHO) i niezależnie od tego, czy zgadzasz się z JCAHO na temat procesu certyfikacji szpitala, przekonasz się, że jego rada zwiększy twoje szanse na udaną recenzję JCAHO. Książka jest skierowana przede wszystkim do klinicystów i menedżerów odpowiedzialnych za zapewnienie jakości w placówce opieki ambulatoryjnej. Wszystkie przykłady pochodzą z doświadczenia w opiece ambulatoryjnej. Niemniej jednak te zasady i teorie odnoszą się również do zapewnienia jakości w szpitalach. Podczas gdy większość lekarzy, którzy poświęcili czas na komitety ds. Zapewnienia jakości, nauczyli się żargonu, jasna dyskusja na temat teorii i przedstawienie ilustrowanego planu organizowania wysiłku na rzecz zapewnienia jakości będzie oświecająca i stymulująca. Książka będzie szczególnie pomocna dla lekarzy, którzy niedawno zaakceptowali obowiązki związane z zapewnieniem jakości. Sceptyczni lekarze, którzy skutecznie uniknęli jakiejkolwiek odpowiedzialności za zorganizowane zapewnianie jakości, mogą przynajmniej znaleźć tę książkę pomocną w określeniu żargonu i wyjaśnienia niektórych obecnych teorii.
Format książki jest unikalny i zwiększa czytelność. Ogólnym systemem organizacyjnym jest przedstawienie logicznej, krok po kroku dyskusji na temat formatu JCAHO dla programu zapewnienia jakości (misja, monitorowanie i ocena, punkty kontrolne i standardy, zbieranie i analizowanie danych, rozwiązywanie problemów i śledzenie wyników). Przeplecione tą strukturą są przykładami zaczerpniętymi z doświadczeń pięciu programów ambulatoryjnych przebadanych przez autorów i uznanych za udane. To twórcze wykorzystanie przykładów dodaje przyprawy do książki i odróżnia ją od zwykłych podręczników i podręczników.
Ponieważ dziedzina zapewnienia jakości przechodzi szybką transformację, eksperci mogą obrażać się na niektórych stanowiskach autorów. Podejście JCAHO do zapewniania jakości ma bardzo mały krytyczny komentarz i chociaż istnieje pewna warga do koncepcji ciągłego doskonalenia, nie ma przemyślanej dyskusji na temat przemysłowego modelu poprawy jakości, sformułowanego przez Berwick a (N Engl J Med 1989; 320: 53-6). Denerwującą częścią książki jest nadmierne odwoływanie się do autorskiego systemu zarządzania zapewnieniem jakości w sposób, który brzmi jak broszura reklamowa.
Ogólnie rzecz ujmując, autorzy odnoszą sukcesy w wysuwaniu ważnego argumentu, że aurę negatywną i represyjną, która charakteryzuje większość gwarancji jakości (zgodnie z mandatem regulatorów), należy zastąpić ogólnym entuzjazmem. Sugerują, że będzie to miało miejsce, gdy zapewnienie jakości będzie prowadzone w sposób kładący nacisk na zobowiązanie do poprawy jakości, koncentrując się na opiece klinicznej i angażując lekarzy w proces wyboru wskaźników i ustalania wytycznych.
Charles B Smith, MD
Veterans Affairs Medical Center, Salt Lake City, UT 84148

[więcej w: olx świętochłowice, gruczoły brunnera, sanatorium szczawno zdrój ]